Jak reklamować nieudane wakacje?

201410.08
0

Wyjeżdżając na wakacje jesteśmy przekonani, że odbędą się one tak, jak przedstawiało to biuro podróży. Niestety zdarza się, usługi świadczone przez biura podróży odbiegają od oferty katalogowej. Osoby, które uważają, że ich wakacje nie spełniły oczekiwań, mogą złożyć reklamację.

Część uchybień podczas wakacji można naprawić w trakcie pobytu. Uchybienia te dotyczą, np. niesmacznego jedzenia, innego widoku z okna hotelowego niż ten, który został przedstawiony w katalogu, czy zbyt głośnych sąsiadów. W takim wypadku reklamację możemy zgłosić do rezydenta naszego turnusu.

ZŁOŻENIE REKLAMACJI

Uczestnik może także domagać się zwrotu poniesionych kosztów w formie reklamacji po powrocie z wakacji. Reklamacja może być złożona osobiście lub wysłana listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. List musi być dostarczony do organizatora wycieczki w ciągu 30 dni od daty zakończenia turnusu. Ważne jest dotrzymanie terminu, ponieważ gdy zostanie on przegapiony, wówczas biuro podróży nie ma obowiązku odpowiedzi na reklamację. Jeśli biuro w ciągu 30 dni nie odpowie, oznacza to, że reklamacja została uznana. Przepisy dotyczące reklamacji wycieczek zostały zawarte w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych.

TREŚĆ REKLAMACJI

W reklamacji należy dokładnie opisać wady wyjazdu. W zażaleniu osoba poszkodowana powinna określić kwotę, jaką chce uzyskać jako zadośćuczynienie za niespełnienie warunków umowy przez biuro podróży. Określając wysokość roszczeń można posiłkować się tzw. tabelą frankfurcką. Jest to dokument, który powstał na zlecenie Izby Cywilnej Sądu Krajowego w Niemczech. Zawiera procentowe obniżenie ceny za wyszczególnione nieprawidłowości w stosunku do umowy zawartej z biurem podróży o świadczenie usług turystycznych.

UPADŁOŚĆ BIURA

W przypadku upadłości biura należy jak najszybciej zgłosić roszczenie do biura lub do ubezpieczyciela. Trzeba pamiętać, że gwarancja ubezpieczeniowa na początku przeznaczona jest na pokrycie kosztów powrotu do kraju turystów, którzy jeszcze przebywają za granicą. W dalszej kolejności środki przeznaczone są na odszkodowania lub za niewykorzystane wycieczki. Nie zawsze jednak możemy odzyskać należną kwotę. W tym przypadku warto wystąpić na drogę sądową. Choć postępowanie upadłościowe często jest procesem długotrwały to nierzadko jedynym sposobem na odzyskanie utraconych należności.