Jak zwrócić prezent gwiazdkowy

201412.28
0

Zdarza się, że pod choinką znajdujemy nietrafiony prezent. Czasami obdarowujemy nim kogoś innego, odsprzedajemy lub odkładamy na półkę. Można jednak spróbować zwrócić, wymienić lub zareklamować prezent. Warunki tych czynności zależą od tego, w jakim sklepie i terminie dokonano zakupu.

Jeżeli prezent świąteczny okazał się nietrafiony, warto dotrzeć do osoby, która podarowała prezent i dowiedzieć się w jakim sklepie i w jakim terminie dokonywany był zakup oraz czy zachowano dowód zakupu. Od tego zależy zakres dalszych możliwych do podjęcia działań.

25 grudnia 2014 r. zaczynają obowiązywać nowe przepisy w polskim prawie handlowym. Zmiany te dotyczą przede wszystkim zasad zwrotu towarów kupionych w sklepach stacjonarnych i internetowych.

ZWROT PREZENTU ZAKUPIONEGO PRZEZ INTERNET

Bez problemu zwrócimy prezenty kupione przez internet lub telefon. Zgodnie z obowiązującym prawem, klient ma 10 dni na to, aby wysłać do sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy oraz odesłać na swój koszt zakupioną rzecz. Nie ma obowiązku podawać przyczyn zwrotu. Sprzedawca z kolei ma obowiązek zwrócić klientowi pieniądze w ciągu 14 dni.

Po 25 grudnia czas na zwrot towaru zakupionego przez internet lub telefon wydłuży się do 14 dni. Zgodnie z przepisami konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będących wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy.

ZWROT PREZENTU ZAKUPIONEGO W SKLEPIE STACJONARNYM

Na zmianach w prawie zyskają również klienci sklepów stacjonarnych. Niestety tylko ci, którzy kupią wadliwy towar. Do tej pory o naprawę uszkodzonego towaru, zwrot lub jego wymianę można było w sklepie jedynie uprzejmie prosić. Zdarzało się jednak, że sklep uznał, że do reklamacji nie ma wystarczających powodów a do naprawy w ramach gwarancji towar się nie kwalifikuje. Po 25 grudnia sprzedawca będzie miał obowiązek na zgłoszenie o zakupie wadliwej rzeczy oraz zareagować w taki sposób jaki wybierze klient.

Jednocześnie zmiany w ustawie precyzują, że klient nie może odstąpić od umowy ani żądać zwrotu czy reklamacji, jeśli wada zauważona na danym przedmiocie jest nieistotna.

Należy pamiętać, że prezenty zakupione do 24 grudnia 2014 r. podlegają wcześniejszym przepisom prawnym. Zważając na dużą liczbę sklepów internetowych, których należy pamiętać, że nie każdy z nich ma na tyle wysokie zaplecze finansowe, żeby sprawnie poradzić sobie ze zmianami. Nowa regulacja prawna wchodzi w życie w gorącym okresie, dlatego wielu klientów może zdecydować się na zakup świątecznych prezentów w tradycyjnych sklepach.

Zainteresował się ten artykuł? Potrzebujesz szerszych informacji?

Skontaktuj się z nami: kancelaria@lazoriwspolnicy.pl